Teacher Self-Assessment in Continuous Training

Authors

  • Rafael René Ceballos Hernández Universidad de Xalapa

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7157942

Keywords:

Practice, Performance, Self-assessment, Self-regulation, Teacher training

Abstract

The objective of this work is to make teachers in service of any educational level aware of the contributions of self-assessment in continuous training, since at present, probably they are unaware of its conceptualization, both theoretical and practical, the techniques and instruments that will allow them to identify their strengths and weaknesses before, during and after their action but, above all, the benefits, conditions and metacognitive and self-reflexive mechanisms that it generates for them. After the above, the following question arises: What could be the contributions of self-assessment in the continuous training of teachers?, being concretely their answer: The acquisition of theoretical and practical knowledge of this process, the clarification of the successes and failures in their work based on reflection, the development of metacognitive mechanisms such as: autonomy, self-direction, self-control, strengthening critical and creative thinking, motivation and stimulation to self-regulate their teaching, through a proactive, critical and reflective. In addition, they will strengthen the capacity for awareness when using the results of this process, with a view to a new permanent learning, since in the continuous training of the teacher, self-assessment is an element that allows them to redirect, reorient and rework their teaching towards achievement of the objectives. That is why self-assessment in continuous training will allow them to generate a change of culture in the field of evaluation, with a clearer vision of what this noble work and action implies today.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rafael René Ceballos Hernández, Universidad de Xalapa

Maestro en Práctica Docente Universitaria, Alumno del Doctorado en Educación de la Universidad de Xalapa.

References

Bromberg, A. Kirsanou, E. y Longuera M. (2007). Formación profesional docente: Nuevos Enfoques. Argentina.

Castillo, E. y Montes, M. (2012). Enfoques y modelo de la formación del profesorado Universitario en la sociedad del conocimiento. Revista Electrónica de Investigación Educativa Sonorense, Año IV, No. 11. Recuperado en https://rediesonorense.files.wordpress.com/2012/09/redies-11_-castillo-y-montes1.pdf

Castillo, S. (2003). Compromisos de la Evaluación Educativa. Editorial: Prentice Hall, 41 España.

Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2003), Evaluación educativa y promoción escolar. Pearson, España.

Chacón, T. (enero-diciembre, 2006). Las creencias de autoeficacia: un aporte para la formación del docente de Inglés, número del artículo:15, Enero-Diciembre 2006, ISNN: 2109/2005. Recuperado en http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/17262/2/articulo5.pdf

De la Garza, E. (octubre-diciembre, 2004), La evaluación educativa. Revista mexicana de la investigación educativa, año/vol IX, número 023, COMIE. Distrito Federal, México.

Fierro, C., Fortoul, B. y Rosas L. (2011). Transformando la práctica docente: Una propuesta basada en la investigación-acción. Maestros y Enseñanza. Paidos.

Limón, M. (2004). Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, número del artículo: 2, ISNN: 1696-2095. Recuperado en http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/3/english/Art_3_35.pdf

Loredo J. Romero, R y Inda, P. (2008). Comprensión de la práctica y la evaluación docente en el posgrado a partir de la percepción de los profesores. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Especial. Recuperado de http://redie.uabc.mx/NumEsp1/contenido-loredoromeroinda.html

Millman, J. y Darling-Hammon, L. (1997). Manual para la elaboración del profesorado. Editorial: La Muralla, S.A.

Nieto, J. (1996). La autoevaluación del profesor: Cómo puede el profesor evaluar y mejorar su práctica docente. Editorial Escuela Española S.A.

Rojas, R. (2002). El proceso de autoevaluación de programas académicos: aprendizaje de la experiencia de la UNED de Costa Rica. Recuperado de http://www.utpl.edu.ec/ried/images/pdfs/vol6-2/proceso_autoevaluacion.pdf

Porta, M. (2003). Revista Galego-Portuguesa de Psicología y Educación, número del artículo: 15, ISNN:1138-1663, Recuperado en http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/2183/6957/1/RGP_9-22.pdf

Santos, M. (1996). Evaluación educativa 2: Un enfoque práctico de la evaluación de alumnos, profesores, centros educativos y materiales didácticos. Buenos Aires, Magisterio del Río de la Plata.

Simpson H. (1990). La autoevaluación del maestro: Biblioteca del educador contemporáneo. Editorial Paidos, Buenos Aires.

Torrano, F. y González, M (s.f.). El aprendizaje autorregulado: presente y futuro de la investigación. Recuperado en http://www.investigacionpsicopedagogica.org/revista/articulos/3/espannol/Art_3_27.pdf

Vielma E. y Salas M. (2000). Aporte de las teorías de Vygotsky, Piaget, Bandura y Brunner: Paralelismo en sus posiciones en relación con el desarrollo, número del artículo: 9, ISNN: 1316/4910. Recuperado en http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/31497/1/indice_tematico.pdf

Published

2016-08-01

How to Cite

Ceballos Hernández, R. R. (2016). Teacher Self-Assessment in Continuous Training. Universita Ciencia, 5, 24–41. https://doi.org/10.5281/zenodo.7157942