The Analysis of the Teacher's Communication Process and its Impact on Student Learning. Case: Experimental High School
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7186574Keywords:
Teacher, Learning, CommunicationAbstract
Communication is the main factor of human relationship and interaction, which is why the educational process must permeate effective communication among all the actors involved in the process, good communication allows student learning to be meaningful, as well as create an environment conducive to the development of students not only academically, but also emotionally and socially. In the present study, the entire methodology and theoretical foundation is described to be able to analyze the impact of the teacher's communication on the learning of the students in the Experimental High School of the City of Xalapa, Ver., and to be able to make a detailed analysis. To know if the teacher's communication is an important factor in student learning, knowing what are the types and agents that motivate or fragment the communication channel.
Metrics
References
Berlo, D. (1979). El proceso de comunicación. Buenos Aires: El Ateneo. Cazares Hernández, Laura. Et. Al. (1999). Técnicas actuales de investigación documental. México: Trillas.
Cazden, C. B. (1991). classroomm discourse. New York: MacMillan. Versión en español.
Coll y Edward (1996). Enseñanza aprendizaje y discurso en el aula. Madrid: Fundación Infancia Aprendizaje.
Follari, R. A. (1995). Recuperar la palabra (Para una crítica de la comunicación educativa) .En Práctica educativa y rol docente. Argentina: Rei Argentina, Instituto de Estudios y Acción Social, Aique Grupo Editor.
García Salinero, Julia. (2004). Estudios descriptivos. España: Nure Investigación.
Gutiérrez, f. Y Prieto Castillo, d. (1991). La mediación pedagógica. R.N.T.C., San José de Costa Rica.
Hernández Rodríguez, Carlos (2015) Representaciones sociales en la enseñanza de la matemática. Alemania: Publicia.
Koontz, H. y Weihrich, H. (2004). Administración: una perspectiva global. 12ª. Edición. México: McGraw-Hill.
Mc Millan, James y Schumacher Sally. (2005). Investigación Educativa: Una Introducción Conceptual. Madrid: Pearson Addison Wesley.
Murga Menoyo Ma. Ángeles. (2015) Módulo III. La Docencia en la Enseñanza y Aprendizaje Abiertos y a Distancia. Unidad Didáctica 14. Teorías de la Comunicación y Enseñanza a 261 Distancia. Máster en EAAD. Universidad Nacional de Educación a Distancia, España
Ojalvo V. (1998) Aspectos socio-psicológicos de la comunicación pedagógica. Universidad de la habana. Cuba.
Prieto Castillo, D. (2005). Discurso autoritario y comunicación alternativa. México: ediciones Coyoacán, 1era. Reimpresión.
Rodríguez Gómez, G. y otros (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe, S. L.
Rojas, Soriano. R. (1996). El proceso de investigación científica. México: Trillas.
Rosales, C. (1987). Didáctica de la comunicación verbal. Madrid: Narcea.
Sarramona, J. (1987) la educación como sistema de comunicación. Barcelona: Ceac.
Taylor S.J. y Bogdan (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. España: Paidós.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.