The Analysis of the Teacher's Communication Process and its Impact on Student Learning. Case: Experimental High School

Authors

  • Zobeida Hernández Blazquez Universidad de Xalapa
  • Abraham Vásquez Cruz Universidad de Xalapa

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7186574

Keywords:

Teacher, Learning, Communication

Abstract

Communication is the main factor of human relationship and interaction, which is why the educational process must permeate effective communication among all the actors involved in the process, good communication allows student learning to be meaningful, as well as create an environment conducive to the development of students not only academically, but also emotionally and socially. In the present study, the entire methodology and theoretical foundation is described to be able to analyze the impact of the teacher's communication on the learning of the students in the Experimental High School of the City of Xalapa, Ver., and to be able to make a detailed analysis. To know if the teacher's communication is an important factor in student learning, knowing what are the types and agents that motivate or fragment the communication channel.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Zobeida Hernández Blazquez, Universidad de Xalapa

Licenciada en Administración de Empresas egresada de la Universidad Veracruzana. Se desempeña en una dependencia del Gobierno del Estado de Veracruz de Ignacio de la Llave en México. El documento que se presenta se derivó del trabajo de investigación realizado para obtener el Grado de Maestra en Alta Dirección y Gestión Administrativa por la Universidad de Xalapa.

Abraham Vásquez Cruz, Universidad de Xalapa

Licenciado en Sistemas Computacionales Administrativos por la Universidad Veracruzana, Ingeniero en Sistemas Computacionales por el Instituto Tecnológico Superior de Xalapa y Maestro en Ciencias Administrativas por la Universidad Veracruzana. Se desempeña como académico en la Universidad Veracruzana y la Universidad de Xalapa, principalmente adscrito a las cátedras de Sistemas de Información Mercadológica, Marketing Digital, Seminario de Desarrollo de Empresas y Gestión Estratégica.

References

Berlo, D. (1979). El proceso de comunicación. Buenos Aires: El Ateneo. Cazares Hernández, Laura. Et. Al. (1999). Técnicas actuales de investigación documental. México: Trillas.

Cazden, C. B. (1991). classroomm discourse. New York: MacMillan. Versión en español.

Coll y Edward (1996). Enseñanza aprendizaje y discurso en el aula. Madrid: Fundación Infancia Aprendizaje.

Follari, R. A. (1995). Recuperar la palabra (Para una crítica de la comunicación educativa) .En Práctica educativa y rol docente. Argentina: Rei Argentina, Instituto de Estudios y Acción Social, Aique Grupo Editor.

García Salinero, Julia. (2004). Estudios descriptivos. España: Nure Investigación.

Gutiérrez, f. Y Prieto Castillo, d. (1991). La mediación pedagógica. R.N.T.C., San José de Costa Rica.

Hernández Rodríguez, Carlos (2015) Representaciones sociales en la enseñanza de la matemática. Alemania: Publicia.

Koontz, H. y Weihrich, H. (2004). Administración: una perspectiva global. 12ª. Edición. México: McGraw-Hill.

Mc Millan, James y Schumacher Sally. (2005). Investigación Educativa: Una Introducción Conceptual. Madrid: Pearson Addison Wesley.

Murga Menoyo Ma. Ángeles. (2015) Módulo III. La Docencia en la Enseñanza y Aprendizaje Abiertos y a Distancia. Unidad Didáctica 14. Teorías de la Comunicación y Enseñanza a 261 Distancia. Máster en EAAD. Universidad Nacional de Educación a Distancia, España

Ojalvo V. (1998) Aspectos socio-psicológicos de la comunicación pedagógica. Universidad de la habana. Cuba.

Prieto Castillo, D. (2005). Discurso autoritario y comunicación alternativa. México: ediciones Coyoacán, 1era. Reimpresión.

Rodríguez Gómez, G. y otros (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe, S. L.

Rojas, Soriano. R. (1996). El proceso de investigación científica. México: Trillas.

Rosales, C. (1987). Didáctica de la comunicación verbal. Madrid: Narcea.

Sarramona, J. (1987) la educación como sistema de comunicación. Barcelona: Ceac.

Taylor S.J. y Bogdan (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. España: Paidós.

Published

2016-08-01

How to Cite

Hernández Blazquez, Z., & Vásquez Cruz, A. (2016). The Analysis of the Teacher’s Communication Process and its Impact on Student Learning. Case: Experimental High School. Universita Ciencia, 5, 246–261. https://doi.org/10.5281/zenodo.7186574