Development of Internal Marketing Strategies Focused on the Development of the Emotional Intelligence of the Personnel of a Dependency of the Government of the State of Veracruz

Authors

  • Zobeida Hernández Blazquez Universidad de Xalapa
  • Abraham Vásquez Cruz Universidad de Xalapa

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7186554

Keywords:

Internal marketing, Emotional intelligence, Public management

Abstract

In the present work it is proposed to contribute to the knowledge of Emotional Intelligence within the framework of Internal Marketing, as an alternative to improve it, through Internal Communication tools and techniques. It is based on the fact that internal marketing is currently used to make companies more human due to the changing communication needs of societies. The objective of the study is to potentiate public management, directing attention to the improvement of the officials of a dependency of the Government of the State of Veracruz in Mexico. The methodological basis is found in two study instruments, which allowed a crossover of results between Emotional Intelligence and Internal Communication to develop a proposal for incursion and improvement.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Zobeida Hernández Blazquez, Universidad de Xalapa

Licenciada en Administración de Empresas egresada de la Universidad Veracruzana. Se desempeña en una dependencia del Gobierno del Estado de Veracruz de Ignacio de la Llave en México. El documento que se presenta se derivó del trabajo de investigación realizado para obtener el Grado de Maestra en Alta Dirección y Gestión Administrativa por la Universidad de Xalapa.

Abraham Vásquez Cruz, Universidad de Xalapa

Licenciado en Sistemas Computacionales Administrativos por la Universidad Veracruzana, Ingeniero en Sistemas Computacionales por el Instituto Tecnológico Superior de Xalapa y Maestro en Ciencias Administrativas por la Universidad Veracruzana. Se desempeña como académico en la Universidad Veracruzana y la Universidad de Xalapa, principalmente adscrito a las cátedras de Sistemas de Información Mercadológica, Marketing Digital, Seminario de Desarrollo de Empresas y Gestión Estratégica.

References

Ahmed, P., & Rafiq, M. (1995). The Role of International Marketing Implementation of Marketing Strategies.

Bausela Herreras, E. (2005). SPSS: UN INSTRUMENTO DE ANÁLISIS DE DATOS. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 8.

Bisquerra, R. (2016). GROP. Obtenido de http://www.rafaelbisquerra.com/es/biografia/publicaciones/articulos/100-360/195-caracteristicas-evaluacion-360.html

Bisquerra, R. (2016). GROP. Obtenido de http://www.rafaelbisquerra.com/es/biografia/publicaciones/articulos/100-360/195-caracteristicas-evaluacion-360.html

Capistran, E. (2 de Septiembre de 2014). Web Maestrías. Obtenido de http://webdemaestrias.com/alta-direccion-definicion-y-conceptos/

Congreso del Estado de Veracruz. (2015). Orden Jurídico. Obtenido de http://www.ordenjuridico.gob.mx/Documentos/Estatal/Veracruz/wo81616.pdf

Congreso del Estado de Veracruz. (2015). Orden Jurídico. Obtenido de http://www.ordenjuridico.gob.mx/Documentos/Estatal/Veracruz/wo81616.pdf

García Jiménez, J. (2004). La Comunicación Interna. España: Díaz de santos S.A.

Gobierno del Estado de Veracruz. (2015). PROGOB. Obtenido de http://www.veracruz.gob.mx/programadegobierno/files/2013/07/plan_veracruzano_baja_web.pdf

Gobierno del Estado de Veracruz. (2015). PROGOB. Obtenido de http://www.veracruz.gob.mx/programadegobierno/files/2013/07/plan_veracruzano_baja_web.pdf

Kotler , P., & Keller, K. (2006). Dirección de Marketing. México: Pearson Educación.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Marketing. México: Pearson Educación.

Legisver, C. d. (2016). Obtenido de http://transparencia.utgz.edu.mx/marco/LEY%20ORGANICA%20DEL%20PODER%20EJECUTIVO%20DEL%20ESTADO%20DE%20VERACRUZ%20DE%20IGNACIO%20DE%20LA%20LLAVE.pdf

Levy Leboyer, C. (2000). Gestión de las Competencias.

Legisver, C. d. (2016). Obtenido de http://transparencia.utgz.edu.mx/marco/LEY%20ORGANICA%20DEL%20PODER%20EJECUTIVO%20DEL%20ESTADO%20DE%20VERACRUZ%20DE%20IGNACIO%20DE%20LA%20LLAVE.pdf

Marín Sánchez, C., & Miquel Peris, S. (2003). Vinculo gerencial. Recuperado el 10 de febrero de 2016, de https://vinculogerencial.files.wordpress.com/2010/03/marketing-interno-y-lagestion-de-rrhh.pdf

López, A. (2015). Análisis de valores perdidos.

Marín Sánchez, C., & Miquel Peris, S. (2003). Vinculo gerencial. Recuperado el 10 de febrero de 2016, de https://vinculogerencial.files.wordpress.com/2010/03/marketing-interno-y-lagestion- de-rrhh.pdf

Nuñez Gorrin, J. (10 de 2009). Curso de Humanidades y Ciencias Sociales/30. Revisión conceptual del marketing interno y verificación de la utilidad de sus principios fundamentales en la empresa.

Ortiz García , J. (2006). Guía Descriptiva para elaborar Protocolos de Investigación. Salud en Tabasco.

P. Robbins, S. (2005). Administración. México: Pearson Educación. 244

P. Robbins, S., & A. Decenzo, D. (2002). Fundamentos de Administración. México: Pearson Educación.

Reyes, M. P. (2014). Estadística. Obtenido de http://www.estadistica.mat.uson.mx/Material/queesunaencuesta.pdf

Reyes, M. P. (2014). Estadística. Obtenido de http://www.estadistica.mat.uson.mx/Material/queesunaencuesta.pdf

Rivera, R. (2014). Dogma. Obtenido de http://dogma.mx/2013/11/las-9-ps-del-marketingmix/

Rivera, R. (2014). Dogma. Obtenido de http://dogma.mx/2013/11/las-9-ps-del-marketingmix/

Ruiz, I. (24 de septiembre de 2012). Socialetic: Social Media, Empresas & TIC. Recuperado el 11 de febrero de 2016, de http://www.socialetic.com/elementos-estrategia-de-marketingivan-ruiz-twago.html

Ruiz, I. (24 de septiembre de 2012). Socialetic: Social Media, Empresas & TIC. Recuperado el 11 de febrero de 2016, de http://www.socialetic.com/elementos-estrategia-de-marketingivan-ruiz-twago.html 245

Saavedra Cifuentes, L. (2007). La inteligencia Emocional en el Servicio Público como Elemento de Mejoramiento.

Salinas, O. (5 de marzo de 2008). Los Recurso Humanos. Obtenido de http://www.losrecursoshumanos.com/definicion-de-alta-direccion/

SEFIPLAN. (2015). Obtenido de http://www.veracruz.gob.mx/finanzas/manualesadministrativos/

SEFIPLAN. (2015). Obtenido de http://www.veracruz.gob.mx/finanzas/manualesadministrativos/

SEFIPLAN. (2015). Veracruz.gob.mx. Obtenido de http://www.veracruz.gob.mx/finanzas/mision-vision-y-valores/

Sefiplan. (Junio de 2014). Manual de Organización. Obtenido de http://www.veracruz.gob.mx/finanzas/transparencia/fraccion-ii/manuales-especificos/

Soriano Soriano, C. (1991). Marketing mix: Conceptos, estrategias y aplicaciones. Madrid, España: Dias de Santos S.A.

Tamayo y Tamayo, M. (2003). El Proceso de la Investigación Científica.

Thompson, I. (Julio de 2006). Importancia de la mercadotecnia. Recuperado el 10 de Febrero de 2016, de http://moodle2.unid.edu.mx/dts_cursos_mdl/pos/MD/MM/AM/12/Importancia_de_la_mercadotecnia.pdf

Thompson, I. (Julio de 2006). Importancia de la mercadotecnia. Recuperado el 10 de Febrero de 2016, de http://moodle2.unid.edu.mx/dts_cursos_mdl/pos/MD/MM/AM/12/Importancia_de_la_mercadotecnia.pdf

Tortosa Edo, V., Moliner Tena, M., Llorens Monzonis, J., Rodriguez Artola, R., & CallarisaFiol, L. (2014). Marketing Interno "Cómo lograr el compromiso de los empleados". Castellón: Piramide.

Ycaza, R. (2016). Queesexcel. Obtenido de http://www.queesexcel.net/

Published

2016-08-01

How to Cite

Hernández Blazquez, Z., & Vásquez Cruz, A. (2016). Development of Internal Marketing Strategies Focused on the Development of the Emotional Intelligence of the Personnel of a Dependency of the Government of the State of Veracruz. Universita Ciencia, 5, 230–245. https://doi.org/10.5281/zenodo.7186554