The Strategies that Promote the Learning of a Foreign Language, from the Work in a Tele-Secondary School

Authors

  • Estefanny Marien Preza López Universidad de Xalapa

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7186507

Keywords:

Learning, Foreign language, Students

Abstract

The purpose of this article is to analyze the strategies that facilitate the learning of a foreign language from work in a Secondary School, in the Telesecundaria subsystem. In this way, highlight those that the authors have named and verified. The conception that learning strategies have had over time has undoubtedly undergone changes, especially when speaking of a foreign language. To teach pressing involves teaching the student to strategically use their cognitive abilities and study processes, adapting at the right time and problem. Research on second language strategies dates back to the 1970s as a result of advances in psychology, and it is of great interest to identify what foreign language learners report they did to achieve meaningful learning.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Estefanny Marien Preza López, Universidad de Xalapa

Licenciada en Educación Secundaria con Especialidad Telesecundaria, BENV “Enrique C. Rébsamen” estudiante del último ciclo de la maestría en Docencia y Evaluación Educativa, Universidad de Xalapa. Docente frente a grupo. Telesecundaria “Miguel Hidalgo y Costilla”, Jalacingo, Veracruz

References

Beltrán, J. (1993): Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis

Brown, D. (2000) Principles of Language Learning and teaching. 4th New York: Longman en Palacios, J., Marchesi, A. y C. Coll (1999) Desarrollo Psicológico y Educación. México: Alianza.

Coll, César et Al (1997). El constructivlsmo en el aula. Barcelona, Graó.

Delors, J. et al. (1996), La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI, Madrid, Santillana/Ediciones Unesco.

Díaz-Barriga, Frida (2002) Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo (Una interpretación constructivista), Mc Graw-Hill, México.

FIERRO, C., Fortoul, B & Rosas, L (1999). “Transformando la Práctica Docente. Una Propuesta Basada en la Investigación Acción”. México: Paidós.

Lessard-clouston, m. (1997): “Language Learning Strategies: An Overview for L2 Teachers”. En The Internet TESL Journal. Vol III, No. 12, December, http://aitech.ac.jp./ªiteslj/Articles/Lessard-Clouston.html

Littlewood, W. (1986): Communicative Language Teaching: An Introduction. London: C.U.P.

Martín-molero, F. (1998): Capítulo 2. “Conceptualización de Estrategias de Enseñanza- Aprendizaje”. En Estrategias de Enseñanza y Aprendizaje. (Coordinadora María Luisa Sevillano García) Universidad Nacional de Educación a Distancia. Madrid: España (pp. 73- 119)

Monereo, C. (1994): Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en el aula. España: Editorial Graó

O’malley et al (1990): Learning Strategies in Second Language Acquisition. United States of America: C.U.P.

Oxford, R. (2000). “Good Language Learners”. En Language Learning Strategies: An Update. ERIC Digest.

Oxford, R. (1993). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. USA: Heinle & Heinle Publishers. pp. 16-21; 317-330 Rodríguez et Al (2005) Las estrategias de aprendizaje y sus particularidades en lenguas extranjeras. Revista Ibero Americana. Universidad Central “Martha Abreu”. Cuba. ISSN: 1681- 5653.

Rubin, J. (1987). Learner strategies: Theoretical assumptions, research history and typology. In A. Wenden & J. Rubin (Eds.), Learner Strategies and Language Learning (pp. 15-29). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

SEP (2011) “Plan de estudios 2011” .Recuperado de http://www.telesecundaria.dgme.sep.gob.mx/plan_estudios.pdf

SEP (2011). “Telesecundaria” en Perfil de la educación en México. Antología de la asignatura de Introducción a la enseñanza en Telesecundaria. México. Pp. 11-12.

SNIE (2010) Sistema Nacional de Información Educativa. Estadísticas educativas. SEP. http://www.snie.sep.gob.mx/serie/Default2.aspx

Tarone, Elaine (1997) Second Lenguage Acquisition Reconceptualized. The modern language Journal.

Unidad de Telesecundaria (1998) “Modelo educativo de telesecundaria”. En Antología de la asignatura Introducción a la enseñanza en Telesecundaria. México. Pp. 30-32.

Published

2016-08-01

How to Cite

Preza López, E. M. (2016). The Strategies that Promote the Learning of a Foreign Language, from the Work in a Tele-Secondary School. Universita Ciencia, 5, 220–229. https://doi.org/10.5281/zenodo.7186507