Analysis of the Symbolic Teaching Capital, Focused on Cultural Capital and Habitus, in Relation to its Impact on their Teaching Process. Case: Teachers in Front of a Group from the Ricardo Flores Magón High School.

Authors

  • María de la fe Tejada García Universidad de Xalapa

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7186219

Keywords:

Teachers, Symbolic capital, Capital

Abstract

The symbolic teaching capital is the accumulation of meanings and value attributions sustained in the symbolic interactions that legitimize the teacher's practice in the classroom; Living in a changing globalized society that determines the new trends in education, there is not always a period of adjustment and restructuring of said capital, which may cause a disagreement with the educational reality. The present investigation seeks to establish the profile of the symbolic capital in the teacher in front of the group at the Higher Secondary Level and its influence on educational processes, analyzing the specific case of the "Ricardo Flores Magón" High School in the city of Xalapa, Veracruz. Its study is considered of interest and social relevance, thanks to its academic tradition of excellence and national and international renown, which has led it to be considered an example to follow in education at the level it belongs to, boasting a high symbolic capital of your teaching staff. Due to the nature of the object of study, it is through an interpretative approach that the research is approached in a non-experimental, cross-sectional and correlational way, to determine the relevance of the analysis of symbolic teacher-student interactions in the teaching-learning process of said educational institution.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

María de la fe Tejada García, Universidad de Xalapa

Licenciada en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Filadelfia de México, cursando el último módulo en la maestría en Docencia y Evaluación Educativa por la Universidad de Xalapa. Docente de tiempo completo en la Escuela de Bachilleres Ricardo Flores Magón en áreas disciplinares de Humanidades y Ciencias Sociales.

References

Ávila Francés, Mercedes (2005). Socialización, Educación y Reproducción Cultural: Bordieu y Bernstein. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Vol. 19, No. 1, pp. 159-174. ISSN 0213-8464

Ávila Penagos, Rafael (2002). Las relaciones entre la educación y la cultura en Pierre Bourdieu. Revista Colombiana de Sociología. Vol VII No. 1 ·2002 pp. 9-26 164 ISSN 0120-159X g

Bourdieu, Pierre (1980). “El capital social. Apuntes provisionales”, en Zona abierta, No. 94-95. 2001. Madrid. pp. 83-87

Brotherton Bob.(1999). The Handbook of Contemporary Hospitality Management Research. Englad: Ed. John Wiley & sons Ltd.

Fierro Cecilia, Fortoul Bertha y Rosas Lesvia (2008). Transformando la práctica docente: una propuesta basada en la investigación-acción. México: Paidós Educación.

García Salinero, Julia. (2004). Estudios descriptivos. España: Nure Investigación.

García Ferrando, Manuel; Ibáñez, Jesús; Alvira Martín, Francisco (2000). El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación. ISBN: 8420686638. España: Alianza Editorial.

Hernández Rojas, Gerardo (1998). Paradigmas en psicología de la educación. España: Paidós Educador.

Hernández Sampieri Roberto, Lucio Baptista Pilar y Carlos Collado Fernández (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial McGraw Hill.

Jiménez, Alfredo. (1995). Teorías, Métodos y Técnicas en la Investigación Social. 14ª edición. México: Ediciones Taller Abierto.

Jiménez-Ottalengo, Regina (1997). Sociología de la Educación. México: Trillas: UDEM. Reimp 2011.

Macionis, John J.; Plummer Ken. Sociología, 4ª ed. (2011). Madrid: Pearson Educación.

Mc Millan, James y Sally Schumacher. (2005). Investigación Educativa: Una Introducción Conceptual. Madrid: Pearson Addison Wesley.

Namakforoos, Mohammad Naghi (2013). Metodología de la investigación. México: Limusa.

Pérez-Gómez, A.I. (1999). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata

Rojas, Soriano. R. (1996). El proceso de investigación científica. México: Trillas.

Published

2016-08-01

How to Cite

Tejada García, M. de la fe. (2016). Analysis of the Symbolic Teaching Capital, Focused on Cultural Capital and Habitus, in Relation to its Impact on their Teaching Process. Case: Teachers in Front of a Group from the Ricardo Flores Magón High School. Universita Ciencia, 5, 151–165. https://doi.org/10.5281/zenodo.7186219