Contributions of the Evaluation to Collaborative Work in the Violeta Sordo Lagunes Kindergarten in Xalapa Veracruz 2016
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7185891Keywords:
Teachers, Evaluation, Collaborative WorkAbstract
The present work consists of a descriptive investigation on the contributions that the evaluation has to the collaborative work that occurs among teachers, from which a study was carried out on the most important aspects that involve said collaborative work at the preschool level of a kindergarten located in the town of Xalapa Veracruz. In this way, the research addresses a reference framework in which aspects such as the context, the environment in which the institution develops, as well as a theoretical framework in which the concepts that encompass what collaborative work is are defined. , evaluation, the constructivist paradigm, as well as various concepts based on theoretical grounds. The research methodology is quantitative, in the sense that it allows analyzing the data numerically, thus achieving an objective, truthful and verifiable investigation, with a population of 12 teachers, since it is a small institution, the total number of the teachers who currently work in the educational establishment. At the time of carrying out the information gathering, it was carried out based on a pilot test in order to evaluate the suitability of the applied instruments. The results of the analysis will allow to verify if the evaluation of the teaching staff allows to increase the collaborative work between the academic staff of the institution to be able to rethink actions.
Metrics
References
Aguilar Morales, Jorge E. y Vargas Mendoza, Jaime E. (2010). El trabajo en equipo. México: Asociación Oaxaqueña de Psicología A.C., pp. 3-9
Barcelata, Hilario (2013) Xalapa, estructura económica. Al calor Político. Recuperado de: http://www.alcalorpolitico.com/informacion/columnas.php?idcolumna=5029&c=77#.VQchEvmG_TY
Beltrán Llera, J. y Bueno Álvarez, J. (1995). Psicología de la educación. Barcelona: Marcombo/Boixareu Universitaria.
Rosales, Carlos (1990): Evaluar es reflexionar sobre la enseñanza Narcea, Madrid.
Casanova, M. (1997). Manual de evaluación educativa. Madrid: La Muralla.
Cazares Hernández, Laura. Et. Al. (1999). Técnicas actuales de investigación documental. 98 México: Trillas.
Cronbach, L. (1963). Psicología Educacional. Nueva York: Harcourt, Brace & World.
Díaz Barriga Arceo, F. y Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.
Díaz F. y Hernández G.(1898) Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, una interpretación constructivista, 2º edición, editorial Mcgraw-Hill.
FUENTES, Norma, (2003). Trabajo colaborativo. Curso de capacitación ITESM.
García Salinero, Julia. (2004). Estudios descriptivos. España: Nure Investigación.
Gimeno Sacristan, J. (1995). La pedagogía por objetivos. España: Ediciones Morata.
Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Octaedro
Hernández Sampieri Roberto, Lucio Baptista Pilar y Carlos Collado Fernández (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial McGraw Hill.
JOHNSON, David W. JOHNSON, Roger T. JOHNSON, Holubec, E. (1995). Los Nuevos Círculos de Aprendizaje. EUA, ASCD.
Levin R. y Rubin D. (2004). Statistics for management. Nueva Jersey: Prentice Hall
Mc Millan, James y Sally Schumacher. (2005). Investigación Educativa: Una Introducción Conceptual. Madrid: Pearson Addison Wesley.
Montero, L. (2011) “El trabajo colaborativo como del profesorado como una oportunidad formativa” recuperado de http://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/n16-montero-mesa.pdf
Muñoz Razo, Carlos. (2011). Cómo elaborar y asesorar una investigación de tesis. México: Pearson Educación.
Pérez Gómez, A. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.
Poy Solano, L. (2015). México sólo cumplió dos de los seis objetivos de educación: Unesco. La jornada en línea.
Protagonismo docente en el cambio educativo. (2005). Revista Prelac, [online] 1(1), p.12. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001446/144666s.pdf [Acceso 1 Jun. 2016].
Rojas, Soriano. R. (1996). El proceso de investigación científica. México: Trillas.
Rueda Beltrán, M. (2011). La evaluación de los docentes, elemento sustantivo en la educación. Perfiles educativos, XXXIII, pp.3-7.
Rueda Beltrán, M. (2008). La evaluación de los profesores como recurso para mejorar su práctica. México: Plaza y Valdés Editores.
Rueda Beltrán, M. (2008). La evaluación de los profesores. México, D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
Santos Guerra, M.A. (1993): Los abusos de la evaluación. En Santos Guerra, M. A.: La evaluación, un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Ed. Aljibe, Archidondo
Sarramona, J. (1989), Fundamentos de educación. España: CEAC.
Secadas, F. (1970). La evolución psicológica del adolescente. Madrid: Instituto San José́ de Calasanz de Pedagogía.
Villalobos Pérez Cortés. (2002). Didáctica integrativa y el proceso de aprendizaje. México, Trillas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.