Contributions of the Evaluation to Collaborative Work in the Violeta Sordo Lagunes Kindergarten in Xalapa Veracruz 2016

Authors

  • Yazmin Pérez Murrieta Jardín de niños “Violeta Sordo Lagunes “

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7185891

Keywords:

Teachers, Evaluation, Collaborative Work

Abstract

The present work consists of a descriptive investigation on the contributions that the evaluation has to the collaborative work that occurs among teachers, from which a study was carried out on the most important aspects that involve said collaborative work at the preschool level of a kindergarten located in the town of Xalapa Veracruz. In this way, the research addresses a reference framework in which aspects such as the context, the environment in which the institution develops, as well as a theoretical framework in which the concepts that encompass what collaborative work is are defined. , evaluation, the constructivist paradigm, as well as various concepts based on theoretical grounds. The research methodology is quantitative, in the sense that it allows analyzing the data numerically, thus achieving an objective, truthful and verifiable investigation, with a population of 12 teachers, since it is a small institution, the total number of the teachers who currently work in the educational establishment. At the time of carrying out the information gathering, it was carried out based on a pilot test in order to evaluate the suitability of the applied instruments. The results of the analysis will allow to verify if the evaluation of the teaching staff allows to increase the collaborative work between the academic staff of the institution to be able to rethink actions.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Yazmin Pérez Murrieta, Jardín de niños “Violeta Sordo Lagunes “

Licenciada en Educación Preescolar y licenciada en Administración de Empresas, actualmente laborando en el Jardín de niños “Violeta Sordo Lagunes “ubicado en Prolongación Acueducto s/n; coordinadora del área de lenguaje y comunicación.

References

Aguilar Morales, Jorge E. y Vargas Mendoza, Jaime E. (2010). El trabajo en equipo. México: Asociación Oaxaqueña de Psicología A.C., pp. 3-9

Barcelata, Hilario (2013) Xalapa, estructura económica. Al calor Político. Recuperado de: http://www.alcalorpolitico.com/informacion/columnas.php?idcolumna=5029&c=77#.VQchEvmG_TY

Beltrán Llera, J. y Bueno Álvarez, J. (1995). Psicología de la educación. Barcelona: Marcombo/Boixareu Universitaria.

Rosales, Carlos (1990): Evaluar es reflexionar sobre la enseñanza Narcea, Madrid.

Casanova, M. (1997). Manual de evaluación educativa. Madrid: La Muralla.

Cazares Hernández, Laura. Et. Al. (1999). Técnicas actuales de investigación documental. 98 México: Trillas.

Cronbach, L. (1963). Psicología Educacional. Nueva York: Harcourt, Brace & World.

Díaz Barriga Arceo, F. y Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.

Díaz F. y Hernández G.(1898) Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, una interpretación constructivista, 2º edición, editorial Mcgraw-Hill.

FUENTES, Norma, (2003). Trabajo colaborativo. Curso de capacitación ITESM.

García Salinero, Julia. (2004). Estudios descriptivos. España: Nure Investigación.

Gimeno Sacristan, J. (1995). La pedagogía por objetivos. España: Ediciones Morata.

Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Octaedro

Hernández Sampieri Roberto, Lucio Baptista Pilar y Carlos Collado Fernández (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial McGraw Hill.

JOHNSON, David W. JOHNSON, Roger T. JOHNSON, Holubec, E. (1995). Los Nuevos Círculos de Aprendizaje. EUA, ASCD.

Levin R. y Rubin D. (2004). Statistics for management. Nueva Jersey: Prentice Hall

Mc Millan, James y Sally Schumacher. (2005). Investigación Educativa: Una Introducción Conceptual. Madrid: Pearson Addison Wesley.

Montero, L. (2011) “El trabajo colaborativo como del profesorado como una oportunidad formativa” recuperado de http://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/n16-montero-mesa.pdf

Muñoz Razo, Carlos. (2011). Cómo elaborar y asesorar una investigación de tesis. México: Pearson Educación.

Pérez Gómez, A. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.

Poy Solano, L. (2015). México sólo cumplió dos de los seis objetivos de educación: Unesco. La jornada en línea.

Protagonismo docente en el cambio educativo. (2005). Revista Prelac, [online] 1(1), p.12. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001446/144666s.pdf [Acceso 1 Jun. 2016].

Rojas, Soriano. R. (1996). El proceso de investigación científica. México: Trillas.

Rueda Beltrán, M. (2011). La evaluación de los docentes, elemento sustantivo en la educación. Perfiles educativos, XXXIII, pp.3-7.

Rueda Beltrán, M. (2008). La evaluación de los profesores como recurso para mejorar su práctica. México: Plaza y Valdés Editores.

Rueda Beltrán, M. (2008). La evaluación de los profesores. México, D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

Santos Guerra, M.A. (1993): Los abusos de la evaluación. En Santos Guerra, M. A.: La evaluación, un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Ed. Aljibe, Archidondo

Sarramona, J. (1989), Fundamentos de educación. España: CEAC.

Secadas, F. (1970). La evolución psicológica del adolescente. Madrid: Instituto San José́ de Calasanz de Pedagogía.

Villalobos Pérez Cortés. (2002). Didáctica integrativa y el proceso de aprendizaje. México, Trillas.

Published

2016-08-01

How to Cite

Pérez Murrieta, Y. (2016). Contributions of the Evaluation to Collaborative Work in the Violeta Sordo Lagunes Kindergarten in Xalapa Veracruz 2016. Universita Ciencia, 5, 85–98. https://doi.org/10.5281/zenodo.7185891