Follow-Up of the Trajectory of Students in the Specialty in Diagnosis and Environmental Management, of the Universidad Veracruzana 2015-2016
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7182753Keywords:
Quality, Education, StudentsAbstract
The constant search to improve the quality of education is a problem where all educational levels are immersed. Such is the case of the postgraduate and specialties taught by the Universidad Veracruzana, in this work the trajectory of the students in the specialty in Diagnosis and Environmental Management, of the UV 2015-2016 will be monitored. In order to obtain information that allows proposing improvements to the traditional way of evaluating the educational trajectories of students in the specialty, taking not only numerical aspects but also taking the opinion of the main beneficiaries of this specialty.
Metrics
References
ANUIES (2001), Deserción, rezago y eficiencia terminal en las IES. Propuesta metodológica para su estudio, México, ANUIES.
ARREDONDO G. M. Y SANTA M. (2004), “El proceso de graduación en programas de posgrado de ciencias experimentales de la UNAM”, en Martiniano Arredondo Galván y Ricardo Sánchez Puentes (coords.), Procesos y prácticas de las ciencias experimentales, México, UNAM, pp.157–201.
BARRANCO R., MARGARITA S. Y SANTACRUZ M., (1995), Los egresados de la UAA: trayectoria escolar y desempeño laboral, México, Universidad Autónoma de Aguascalientes.
BARRÓN, T. (2004). Currículum y actores. Diversas miradas. México, D.F: Centro de Estudios Sobre la Universidad (CESU) U.N.A.M.
CASTILLO, S. (2003). Evaluación educativa y promoción escolar. Madrid, España: Pearson, Prentice Hall.
CAZARES H. L. Et. Al. (1999). Técnicas actuales de investigación documental. México: Trillas.
CHAIN R. (1995), Estudiantes universitarios y trayectorias escolares, México, Universidad Veracruzana.
DENZIN, NORMAN E Y VONNA LINCOLN (1994), Hanbook of QualitativeResearch, California, USA, SAGE Publications.
DÍAZ B., A.l (2008), “El Programa Integral de Fortalecimiento Institucional (PIFI) y su impacto en la dinámica de las instituciones de educación superior”, en Ángel Díaz Barriga, Concepción Barrón Tirado y Frida Díaz Barriga (coords.), Impacto de la evaluación de la educación superior mexicana, México, IISUE, pp. 39–128.
DIAZ V., M. (2002) Flexibilidad y educación superior en Colombia. Colombia:ICFEST
GARCÍA R., O. (2010), Un estudio sobre la trayectoria académica de los estudiantes de Posgrado de Pedagogía de la UNAM, reporte posdoctoral, México, UNAM–Posgrado de Pedagogía.
GARCÍA S., J. (2004). Estudios descriptivos. España: Nure Investigación.
GONZÁLEZ M., A. (1999), Seguimiento de trayectorias escolares, México, ANUIES.
GRIJALVA, A. (1999). Reflexiones sobre pedagogía universitaria. Bulletin de l’IFEA , 28(3), p.p. 451-460.
HERNÁNDEZ A., R. M. (2006).La acreditación y certificación en las instituciones de educación superior. Hacia la conformación de circuitos académicos de calidad: ¿Exclusión o Integración? Rev. Del Centro de Inv. (Méx.) Vol. 7. Núm. 26.
HERNÁNDEZ H. L., P. Y COLLADO C. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial McGraw Hill.
LEVIN R. Y RUBIN D. (2004). Statistics formanagement. Nueva Jersey: Prentice Hall
LÓPEZ F. (2008). Tendencias de la Educación Superior en el Mundo y en América Latina y el Caribe .Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 13, n. 2, p. 267-291
LUGO, V. E.(2000). El Currículo flexible: La opinión de los estudiantes de cuatro universidades públicas (Tesis de, Universidad Autónoma del Estado de Morelos).
LUGO, V. E. (1995). Sistemas Curriculares Flexibles: Avances de un estudio comparativo (Tesis de, Universidad Autónoma del Estado de Morelos).
MALO, S. G. Y G. G. (1981), El egresado de posgrado de la UNAM, México, UNAM.
MARTÍNEZ R., F. (2001), “Sistemas de información para el estudio de las trayectorias escolares”, en ANUIES, Deserción, rezago y eficiencia terminal en las IES, México, ANUIES
MC MILLAN, J. Y SCHUMACHER S. (2005). Investigación Educativa: Una Introducción Conceptual. Madrid: Pearson Addison Wesley.
MCKENZIE, M. Y SCHWEITZAR R. (2001), “Who Succeeds at University? Factors predicting academic performance in firs tyear Australia nuniversity students”, HigherEducationResearch, vol. 20, núm. 1, pp. 21–33.
NAVARRETE M. L. (2007), Jóvenes y fracaso escolar en España, Madrid, Instituto de la Juventud.
NUTHALL, G.A., & Snook, I.A. (1973).Models in educational research.Chicago: R.M.W. Travers.
PORTER L. (2003). La Universidad de Papel. Ensayos sobre la educación superior en México. México, D.F.: Colección Educación Superior. CEIICH-UNAM.
PROGRAMA ACADÉMICO CONOCE TU UNIVERSIDAD 2003. Boca del Río, Veracruz.
REMBADO, F., RAMÍREZ S., VIERA L., RÍOS M. YWAINMAIER C.(2009), “Condicionantes de la trayectoria de formación de carreras científico y tecnológicas: las visiones de los estudiantes”, Perfiles Educativos, vol. XXXI, núm. 124, pp. 8–21.
RESTREPO G., B. (2002). Calidad y Flexibilidad en Educación Superior. México.
REYES P., V. (2006), Informe de evaluación del cuestionario para alumnos de primer ingreso a licenciatura, Tesis de Maestría, México, UNAM–Facultad de Psicología.
RODRÍGUEZ, R. (1989), “Metodología para el análisis demográfico de la eficiencia terminal, la deserción y el rezago escolar”, en PROIDES, La trayectoria escolar en la educación superior, México, ANUIES, pp. 225–280.
ROJAS, S. R. (1996). El proceso de investigación científica. México: Trillas.
ROMERO A., M. E (Julio 2005). Trayectoria Escolar desde la perspectiva de género: caso Facultad de Pedagogía, Veracruz 1993-1998 (Tesis de Maestría en Administración Educativa, Universidad Veracruzana).
ROMO L., A. Y FRESAN O., G. (2001), “Los factores curriculares relacionados con el abandono y el rezago”, en Alejandra Romo y Magdalena Fresan, Deserción, rezago y eficiencia terminal en institución de educación superior, México, ANUIES.
RUGARCÍA, A. (1994), “La calidad del posgrado en México”, Renglones, núm. 29, pp. 57–62.
SACRISTAN, G (1981). Teoría de la enseñanza y desarrollo del curriculum. Madrid, España: 84 Anaya.
SÁNCHEZ D., ROSALBA A. (2006), El proceso de graduación en el posgrado de Pedagogía de la UNAM: el caso de la maestría en Pedagogía, Tesis Doctoral, México, UNAM–Facultad de Filosofía y Letras.
SÁNCHEZ P., R. (1995), El posgrado en Ciencias Sociales y Humanidades en la UNAM, México, UNAM–CESU.
SÁNCHEZ, D. (1995). Modelos Académicos. México, D.F: ANUIES.
STAKE, R. (1994), “Case Studies”, en Norman Denzin e Yvonna Lincoln (eds.), Handbook of QualitativeResearch, California, SAGE Publications.
TINTO, V. (1987), Leaving College. Re thinking the causes and cures of student attrition, Chicago, The University of Chicago Press.
TINTO, V. (1993), “Reflexiones sobre el abandono de los estudios superiores”, Perfiles Educativos, vol. 18, núm. 3(7), pp. 35–52.
VALLE G.T., R., ROJAS A. G. Y VILLA L. A. (2001), “El análisis de las trayectorias escolares en la UNAM. Un método de análisis”, en Alejandra Romo y Magdalena Fresan, Deserción, rezago y eficiencia terminal en instituciones de educación superior, México, ANUIES.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.