The INEE Evaluation Process and its Impact on the Didactic Work of the Teacher in the Classroom
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7182673Keywords:
Educational reform, INEE, TeacherAbstract
The present research work is approached in a theoretical and descriptive way; A current educational issue of great importance, the Educational Reform emanates the Law of the Professional Teaching Service, which urges teachers to prepare and be constantly updated, involved in all changes in the globalized world. That is why the importance of knowing the evaluation process of the National Institute for the Evaluation of Education (INEE) and its impact on the didactic work of the teacher in the classroom is rescued. It is a descriptive study, completed with the results obtained from the application of an instrument (questionnaire), with a Liker-type scale, made up of four subcategories of the present investigation: INEE, teaching, didactics and Evaluation, the type of Sampling was census applied to the 18 teachers, of the telesecundaria school number 157. Strengths were identified in terms of the didactic work of the teacher in the classroom and weaknesses in the knowledge of the INEE evaluation process, in the lack of organization generated by the organisms and how the information flows from it. As part of the methodological approach, the main concepts related to the subject, background, didactic programming such as general, specific objective, theoretical, contextual, conceptual framework that finally allowed the structuring of the research content were defined theoretically.
Metrics
References
CONALTE 1989-1994. (1989). Perfiles de desempeño para preescolar, primaria y secundaria. Modernización educativa. SEP.
CONALTE 1989-1994. (1991). Hacia un nuevo modelo educativo. Modernización educativa. México: Unidad General de la Información y relaciones Públicas de la SEP.
DÍAZ-Barriga Arceo Frida y Hernández Rojas Gerardo. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. 2a Edición. México, D.F.: Editorial McGraw-Hill Interamericana.
KOZAK Débora, Kriscautzky Marina y Beatriz Díaz María. (1994). Caminos cruzados. Constructivismo y contenidos escolares. 1a Edición. Argentina, Buenos Aires: Aique Grupo Editor S.A.
PANSZA González Margarita, Pérez Juárez Esther Carolina y Morán Oviedo Porfirio. (2009). Operatividad de la didáctica. Volumen 1. 12a Edición. México, D.F.: Ediciones Gernika S.A.
PANSZA González Margarita, Pérez Juárez Esther Carolina y Morán Oviedo Porfirio. (2009). Fundamentación de la didáctica. Volumen II. 12a Edición. México, D.F.: Ediciones Gernika S. A.
PODER Ejecutivo Federal 1983-1988. (1983). Plan Nacional de Desarrollo. 1a Edición. México: Secretaría de Programación y Presupuesto. Subsecretaría de Planeación del Desarrollo.
SEP. (2012). Curso básico de la formación continua para maestros en servicio 2012. Transformación de la práctica docente. 1a Edición. México, D.F.: SEP.
ZARZAR Charur Carlos (1993). Habilidades básicas para la docencia en la escuela secundaria. 1a Edición. México, D.F.: Editorial Patria S.A de C.V.
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Art. 3° políticas de los estados.
Ley del Servicio Profesional Docente –dof- Diario Oficial de la Federación. Normatividad en Materia del Servicio Profesional Docente
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE)
México. Archivo recuperable en http://pnd.calderon.presidencia.gob.mx/index.php?page=transformacion-educativa Consultado el día 13 de febrero de 2016
México. Archivo recuperable en www.oecd.org/edu/calidadeducatica. Consultado el día
de febrero de 2016.
México. Archivo recuperable en http://www.psicopedagogia.com/definicion/didactica
Morgado Pérez, Cecilia A. 03 de junio de 2016.
Miranda Jaña, C. (2005). Formación permanente e innovación en las prácticas pedagógicas en docentes de educación básica. Estudios pedagógicos (Valdivia), 31(1), 63-78.
Tuirán, R. (2011). La educación superior en México: avances, rezagos y retos. Educación
Contracorriente.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.