The INEE Evaluation Process and its Impact on the Didactic Work of the Teacher in the Classroom

Authors

  • Brianda Mayeli Hernández Mendoza Universidad de Xalapa

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7182673

Keywords:

Educational reform, INEE, Teacher

Abstract

The present research work is approached in a theoretical and descriptive way; A current educational issue of great importance, the Educational Reform emanates the Law of the Professional Teaching Service, which urges teachers to prepare and be constantly updated, involved in all changes in the globalized world. That is why the importance of knowing the evaluation process of the National Institute for the Evaluation of Education (INEE) and its impact on the didactic work of the teacher in the classroom is rescued. It is a descriptive study, completed with the results obtained from the application of an instrument (questionnaire), with a Liker-type scale, made up of four subcategories of the present investigation: INEE, teaching, didactics and Evaluation, the type of Sampling was census applied to the 18 teachers, of the telesecundaria school number 157. Strengths were identified in terms of the didactic work of the teacher in the classroom and weaknesses in the knowledge of the INEE evaluation process, in the lack of organization generated by the organisms and how the information flows from it. As part of the methodological approach, the main concepts related to the subject, background, didactic programming such as general, specific objective, theoretical, contextual, conceptual framework that finally allowed the structuring of the research content were defined theoretically.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CONALTE 1989-1994. (1989). Perfiles de desempeño para preescolar, primaria y secundaria. Modernización educativa. SEP.

CONALTE 1989-1994. (1991). Hacia un nuevo modelo educativo. Modernización educativa. México: Unidad General de la Información y relaciones Públicas de la SEP.

DÍAZ-Barriga Arceo Frida y Hernández Rojas Gerardo. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. 2a Edición. México, D.F.: Editorial McGraw-Hill Interamericana.

KOZAK Débora, Kriscautzky Marina y Beatriz Díaz María. (1994). Caminos cruzados. Constructivismo y contenidos escolares. 1a Edición. Argentina, Buenos Aires: Aique Grupo Editor S.A.

PANSZA González Margarita, Pérez Juárez Esther Carolina y Morán Oviedo Porfirio. (2009). Operatividad de la didáctica. Volumen 1. 12a Edición. México, D.F.: Ediciones Gernika S.A.

PANSZA González Margarita, Pérez Juárez Esther Carolina y Morán Oviedo Porfirio. (2009). Fundamentación de la didáctica. Volumen II. 12a Edición. México, D.F.: Ediciones Gernika S. A.

PODER Ejecutivo Federal 1983-1988. (1983). Plan Nacional de Desarrollo. 1a Edición. México: Secretaría de Programación y Presupuesto. Subsecretaría de Planeación del Desarrollo.

SEP. (2012). Curso básico de la formación continua para maestros en servicio 2012. Transformación de la práctica docente. 1a Edición. México, D.F.: SEP.

ZARZAR Charur Carlos (1993). Habilidades básicas para la docencia en la escuela secundaria. 1a Edición. México, D.F.: Editorial Patria S.A de C.V.

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Art. 3° políticas de los estados.

Ley del Servicio Profesional Docente –dof- Diario Oficial de la Federación. Normatividad en Materia del Servicio Profesional Docente

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE)

México. Archivo recuperable en http://pnd.calderon.presidencia.gob.mx/index.php?page=transformacion-educativa Consultado el día 13 de febrero de 2016

México. Archivo recuperable en www.oecd.org/edu/calidadeducatica. Consultado el día

de febrero de 2016.

México. Archivo recuperable en http://www.psicopedagogia.com/definicion/didactica

Morgado Pérez, Cecilia A. 03 de junio de 2016.

Miranda Jaña, C. (2005). Formación permanente e innovación en las prácticas pedagógicas en docentes de educación básica. Estudios pedagógicos (Valdivia), 31(1), 63-78.

Tuirán, R. (2011). La educación superior en México: avances, rezagos y retos. Educación

Contracorriente.

Published

2016-08-01

How to Cite

Hernández Mendoza, B. M. (2016). The INEE Evaluation Process and its Impact on the Didactic Work of the Teacher in the Classroom. Universita Ciencia, 5, 24–36. https://doi.org/10.5281/zenodo.7182673