Parallel Computing: an Alternative of Specialization in the Federal Technological Institutes of Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7130311

Keywords:

Parallel Computing, Technological Institutes, Interdisciplinarity, Specialization

Abstract

The parallel computing is not a new discipline but his current boom is due to the need to manipulate and analyze complex data sets in problems that require quick responses, reliable and real-time coupled with rapid advances in technology. Therefore, different companies, industry and science and technology centers require professionals or specialists in parallel computing, turning this into a teaching opportunity from the academy. So, this article discusses the importance of parallel computing and productive educational level, and proposes the formal inclusion of the discipline in the curricula of academic offerings concerning computation and/or specialization in the Mexico Federal Institutes of Technology, which is not currently considered.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mónica Macías Pérez, Universidad de Guadalajara

Licenciada en Ciencias de la Computación. Estudiante de la maestría en Ingeniería en TI. Técnico académico y administrador de los servidores web, correo y red de la FCFM de la BUAP

Georgina Flores Becerra, Universidad Politécnica de Valencia

 Doctora en Informática por la Universidad Politécnica de Valencia. Profesora en el Departamento de Sistemas y Computación del Instituto Tecnológico de Puebla.

References

Almeida, Francisco, Giménez, Domingo, Mantas, José Miguel y Vidal, Antonio. (Diciembre 2010). “Sobre la situación del paralelismo y la programación paralela en los Grados de Ingeniería Informática”, en: ReVisión, 1(5), España, pp. 11-21.

University of California at Berkeley, Electrical Engineering and Computer Sciences.

Bauman, Zigmunt. (2002). Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica.

DGEST. (2012). Modelo Educativo Para el Siglo XXI. Formación y Desarrollo de Competencias Profesionales. México.

González Garza, Ana María. (2009). Educación holística – La pedagogía del siglo XXI –. Barcelona: Editorial Kairós.

Moriello, Sergio A. (2001). Inteligencias sintéticas: Un acercamiento al fascinante mundo de las máquinas inteligentes. Buenos Aires: ALSINA.

NVIDIA. (2012). “What is GPU computing?”. Recuperado de http://nvidia.com. Fecha de consulta: 11/12/12

Published

2013-09-02

How to Cite

Macías Pérez, M., & Flores Becerra, G. (2013). Parallel Computing: an Alternative of Specialization in the Federal Technological Institutes of Mexico. Universita Ciencia, 2(5), 57–68. https://doi.org/10.5281/zenodo.7130311