The Public Relations Officer as a Strategic Actor in the Management of Integral Communication in Organizations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7017675

Keywords:

Employability, Public Relations, Integrated Communication in Organizations

Abstract

The study takes as a case study the possible areas of employability presented in the current  context professionals and public relations that could allow them perform in multidisciplinary working groups to manage integrated communication in organizations. This is a descriptive research, cross-sectional, using a mixed research approach, using survey and interview as techniques, and questionnaire and interview guide as a tool to retrieve information in three groups: employers, specialists and graduates Publicity and Public Relations in Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales of the Universidad Veracruzana. Based on the results, it was possible to note that the public relations becomes the agent whose profile based mastering methodologies and techniques lobby, communication, publicity, marketing, promotion, market research, corporate image, among other, allows you to join multidisciplinary teams to develop strategic actions of integrated communication in organizations.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eric Abad Espínola, Universidad Veracruzana

Doctor en finanzas públicas. Maestro en salud pública en área disciplinar en comunicación en salud. Con estudios de maestría en comunicación política y organizacional. Licenciado en ciencias de la comunicación. Actualmente se desempeña como académico y jefe del departamento de servicios educativos en la Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales de la Universidad Veracruzana.

José Rubén Croda Marini, Universidad Veracruzana

Doctor en derecho público. Maestro en docencia universitaria. Licenciado en derecho. Licenciado en Ciencias y Técnicas de la Comunicación. Actualmente se desempeña como académico y técnico académico en la Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales de la Universidad Veracruzana. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología.

References

Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales, Universidad Veracruzana (2013). Plan de estudios del Programa Educativo de Publicidad y Relaciones Públicas. Xalapa, Veracruz: autor.

Galindo, Jesús (2009).Sociología y comunicología: Historias y posibilidades. Argentina: EUCASA. Barquero, José D. y Pérez Román (2010). Dirección estratégica de relaciones públicas. Barcelona: PROFIT.

Palencia, Manuel (2008). 90 Técnicas de relaciones públicas. Barcelona: Bresca PROFIT. Galindo, Jesús (Ed.) (2008). Comunicación, ciencia e historia: fuentes científicas históricas hacia una comunicología posible. Madrid: Mc Graw Hill.

Portillo, Maricela y Cornejo Inés (Eds.).(2012) ¿Comunicación posmasiva? Revisando los entramados comunicacionales y los paradigmas teóricos para comprenderlos. México: Universidad Iberoamericana.

Sánchez Adolfo. (2007). De la Estética de la Recepción a una Estética de la Participación. México D.F.: Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM.

Tobón, Rial, Carretero y García (2006).Competencias, calidad y educación superior. 1ª. ed. Bogotá, Colombia: Alma Mater Magisterio.

Published

2015-04-01

How to Cite

Abad Espínola, E., & Croda Marini, J. R. (2015). The Public Relations Officer as a Strategic Actor in the Management of Integral Communication in Organizations. Universita Ciencia, 4(9), 63–75. https://doi.org/10.5281/zenodo.7017675