Self-Regulated Model of Learning in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7019868

Keywords:

Self-regulation, Learning, Model, Higher Education, Autonomous learning, Cognition, Motivation, Behavior, Context

Abstract

Self-regulated learning emerges as a theme that cannot be postponed in the current educative agenda; however, in this article emphasis is made on the need of studying it and promoting it specifically on the higher education level, because it constitutes the prelude of the working field. Its main purpose is to share a specific model for the study of self-regulated learning; it was designed as a product of a recent investigation developed in the Benemerita Escuela Normal Veracruzana “Enrique C. Rebsamen”. The model, based on the one created by Paul R. Pintrich under the socio-cognitive approach, constitutes a proposal that, at least on the referred investigation, has proven its effectiveness, and it’s offered to the academic community as an alternative tool, that enables the comprehension and the closeness to this complex and interesting process.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Virginia Aguilar Davis, Benemérita Escuela Normal Veracruzana “Enrique C. Rébsamen”

Doctora en formación del profesorado en la Didáctica y Evaluación de Instituciones Educativas, por la UNED, Madrid; Maestra en investigación en Psicología aplicada a la Educación. Actualmente docente en nivel superior, y coordinadora del Cuerpo Académico “Evaluación Educativa y Autorregulación en la construcción de los aprendizajes”, en la Benemérita Escuela Normal Veracruzana “Enrique C. Rébsamen”.

Carlos Hernández Rodríguez

Doctor en Educación por la Universidad de Xalapa; eje de investigación: sociedad, cultura y representaciones sociales. Línea de investigación: formación integral y prácticas docentes.

References

Aguilar, Virginia. (2014) Contribución de la Autoevaluación a la Autorregulación del Aprendizaje. Un estudio cuasi-experimental. Alemania: Publicia.

Bandura, Albert y Walters, Richard (1990). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad, Madrid: Alianza Editorial.

Lanz, Zulma. (Comp.) (2006). El aprendizaje autorregulado. Enseñar a aprender en diferentes entornos educativos, Argentina: Noveduc, colección Ensayos y Experiencias.

Pérez, Ángel (2012). Educarse en la era digital, España: Morata.

Pintrich, Paul. y Schunk, Dale (2006). Motivación en contextos educativos. Teoría, investigación y aplicaciones, España: Pearson Educación.

Zimmerman, B.J.; Kitsantas, A. y Campillo, M, “Evaluación de la autoeficacia regulatoria: Una perspectiva social cognitiva”, en Evaluar, vol. 5, núm. , 2005.

Published

2015-08-03

How to Cite

Aguilar Davis, V., & Hernández Rodríguez, C. (2015). Self-Regulated Model of Learning in Higher Education. Universita Ciencia, 4(10), 70–92. https://doi.org/10.5281/zenodo.7019868