Proposed conceptual and practical framework for implementing accessibility in university classrooms
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17820256Keywords:
accessibility, inclusive education, intersectionality, vulnerable groupsAbstract
Inclusive education is defined by a diverse set of laws, regulations, and policy provisions. As such, it is a right that must be at the disposal of children, adolescents, and adults in school. However, in order to properly exercise this right, it is essential that teachers adopt an accessibility perspective in their professional practice. For this reason, it is necessary to propose a conceptual and practical framework of accessibility for teaching in the university setting. In this regard, this essay outlines the legal frameworks and public policies that support accessibility in education. It also outlines the principles of the intersectionality approach through which teachers can identify students in vulnerable situations. Furthermore, it presents the components of the practical and conceptual framework of accessibility. It is hoped that this essay will serve as a platform for action for university teachers to adopt an accessibility perspective.
Metrics
References
Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. (2016). Objetivo de Desarrollo Sostenible número 4. Organización de las Naciones Unidas-CEPAL. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/311197/agenda-2030-y-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible.pdf
ACNUR & IDEC. (2016). Herramienta para identificar la vulnerabilidad. https://idcoalition.org/wp-content/uploads/2017/06/VST-ESPANOL-web-1.pdf
Castiblanco, A., & León, O. (2018). Fundamento conceptual de la accesibilidad. Proyecto ACACIA. https://acacia.red/wp-content/uploads/2019/07/Fundamento-Conceptual-Accesibilidad.pdf
Collins, P. H., & Bilge, S. (2019). Interseccionalidad. Morata.
Consejo Interuniversitario Nacional. (2020, 14 de mayo). Programa integral de accesibilidad para las universidades públicas: Ampliación, profundización y operación. https://rid.cin.edu.ar/documentos/Acuerdo%20P.%201104-20.pdf
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. (1917, 5 de febrero). Artículo 3°. Diario Oficial de la Federación. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/966422/Constitucion_Politica_de_los_Estados_Unidos_Mexicanos.pdf
Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. (2006, 12 de diciembre). Artículo 9. Organización de las Naciones Unidas. https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/ProfessionalInterest/crpd_SP.pdf
Declaración Mundial sobre Educación para Todos y Marco de Acción para Satisfacer las Necesidades Básicas de Aprendizaje. (1990). Artículo 3. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127583_spa
Declaración Universal de Derechos Humanos. (1948, 10 de diciembre). Artículo 26. Organización de las Naciones Unidas. https://www.ohchr.org/sites/default/files/UDHR/Documents/UDHR_Translations/spn.pdf
Dirección de Normatividad. (2016). Código de ética. Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/legislacion/files/2017/07/Codigo-de-etica-de-la-Universidad-Veracruzana.pdf
Dirección de Normatividad. (2021). Reglamento para la inclusión de personas con discapacidad. Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/cendhiu/files/2024/02/Reglamento-Inclusion-Personas-Discapacidad.pdf
Dynamics & Learning. (2024). Estrategias para la accesibilidad en el entorno educativo. https://dynamicsandlearning.com/es/post/estrategias-accesibilidad-entorno-educativo/
Gross, M. (2016). Accesibilidad al proceso educativo en el entorno universitario. Actualidades Investigativas en Educación, 16(1), 1–17. https://archivo.revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/21920/22764
Grzona, M. A. (2014). La accesibilidad educativa en las aulas inclusivas: Una mirada didáctica. Investigación y Postgrado, 29(2), 137–149. https://www.redalyc.org/pdf/658/65848281007.pdf
Ley General de Educación Superior. (2021, 20 de abril). Artículo 7°. Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGES_200421.pdf
López, A. B., Restrepo, F. A., & Preciado, Y. P. (2015). Accesibilidad académica: Un concepto en construcción. En L. Bengochea, C. Varela, & A. Miñán (Eds.), Formación virtual inclusiva y de calidad para el siglo XXI (pp. 59–66). Universidad de Granada. http://www.esvial.org/wp-content/files/CAFVIR2015pp59-66.pdf
López, A. B. (2017). Accesibilidad como un aspecto clave para facilitar la inclusión educativa. En L. M. Dubini, M. X. Erice, D. Meziat Luna, M. García Astete, & L. Bengochea Martínez (Eds.), Educación científica e inclusión sociodigital (pp. 1657–1666). Universidad de Alcalá. https://nulan.mdp.edu.ar/id/eprint/2638/1/lopez-2017.pdf
Rizo, J. (2015). Técnicas de investigación documental. Universidad Autónoma de Nicaragua. https://bit.ly/4pkbRIl
Rodríguez, H. A. (2024, 21 de octubre). Inclusión y accesibilidad en la educación superior. Universidad Loyola de América. https://universidadloyola.edu.mx/inclusion-y-accesibilidad-en-la-educacion-superior/#:~:text=La%20accesibilidad%20en%20la%20educaci%C3%B3n%20superior%20se%20refiere,calidad%20en%20igualdad%20de%20condiciones%20con%20sus%20compa%C3%B1eros
Rojas, I. R. (2011). Elementos para el diseño de técnicas de investigación: Una propuesta de definiciones y procedimientos en la investigación científica. Tiempo de Educar, 12(24), 277–297. https://www.redalyc.org/pdf/311/31121089006.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2019). Estrategia nacional de educación inclusiva. https://bit.ly/47ZvSwI
UNESCO. (2008). Conferencia Internacional de Educación: “La educación inclusiva, el camino hacia el futuro” (Documento de referencia). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000162787_spa
UNICEF. (2014). Cuadernillo 10: El acceso al entorno de aprendizaje I: Entorno físico, información y comunicación. https://www.unicef.org/lac/media/35051/file/DUA-I.pdf
Universidad Veracruzana. (2024). Protocolo para garantizar y promover el ingreso, permanencia y egreso del alumnado con discapacidad en la Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/cendhiu/files/2024/02/Protocolo-Alumnado-con-Discapacidad-version-web.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.








