Proposed conceptual and practical framework for implementing accessibility in university classrooms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.17820256

Keywords:

accessibility, inclusive education, intersectionality, vulnerable groups

Abstract

Inclusive education is defined by a diverse set of laws, regulations, and policy provisions. As such, it is a right that must be at the disposal of children, adolescents, and adults in school. However, in order to properly exercise this right, it is essential that teachers adopt an accessibility perspective in their professional practice. For this reason, it is necessary to propose a conceptual and practical framework of accessibility for teaching in the university setting. In this regard, this essay outlines the legal frameworks and public policies that support accessibility in education. It also outlines the principles of the intersectionality approach through which teachers can identify students in vulnerable situations. Furthermore, it presents the components of the practical and conceptual framework of accessibility. It is hoped that this essay will serve as a platform for action for university teachers to adopt an accessibility perspective.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Esteban Juan Bautista Zárate Mejía, Universidad Veracruzana, México

Level 1 Researcher, SNII-SECIHTI. Doctorate in Education from the University of Xalapa, Master's Degree in Teaching English as a Foreign Language, and Bachelor's Degree in English Language from the University of Veracruz. Full-time professor in the Faculty of Languages, University of Veracruz.

References

Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. (2016). Objetivo de Desarrollo Sostenible número 4. Organización de las Naciones Unidas-CEPAL. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/311197/agenda-2030-y-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible.pdf

ACNUR & IDEC. (2016). Herramienta para identificar la vulnerabilidad. https://idcoalition.org/wp-content/uploads/2017/06/VST-ESPANOL-web-1.pdf

Castiblanco, A., & León, O. (2018). Fundamento conceptual de la accesibilidad. Proyecto ACACIA. https://acacia.red/wp-content/uploads/2019/07/Fundamento-Conceptual-Accesibilidad.pdf

Collins, P. H., & Bilge, S. (2019). Interseccionalidad. Morata.

Consejo Interuniversitario Nacional. (2020, 14 de mayo). Programa integral de accesibilidad para las universidades públicas: Ampliación, profundización y operación. https://rid.cin.edu.ar/documentos/Acuerdo%20P.%201104-20.pdf

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. (1917, 5 de febrero). Artículo 3°. Diario Oficial de la Federación. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/966422/Constitucion_Politica_de_los_Estados_Unidos_Mexicanos.pdf

Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. (2006, 12 de diciembre). Artículo 9. Organización de las Naciones Unidas. https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/ProfessionalInterest/crpd_SP.pdf

Declaración Mundial sobre Educación para Todos y Marco de Acción para Satisfacer las Necesidades Básicas de Aprendizaje. (1990). Artículo 3. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127583_spa

Declaración Universal de Derechos Humanos. (1948, 10 de diciembre). Artículo 26. Organización de las Naciones Unidas. https://www.ohchr.org/sites/default/files/UDHR/Documents/UDHR_Translations/spn.pdf

Dirección de Normatividad. (2016). Código de ética. Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/legislacion/files/2017/07/Codigo-de-etica-de-la-Universidad-Veracruzana.pdf

Dirección de Normatividad. (2021). Reglamento para la inclusión de personas con discapacidad. Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/cendhiu/files/2024/02/Reglamento-Inclusion-Personas-Discapacidad.pdf

Dynamics & Learning. (2024). Estrategias para la accesibilidad en el entorno educativo. https://dynamicsandlearning.com/es/post/estrategias-accesibilidad-entorno-educativo/

Gross, M. (2016). Accesibilidad al proceso educativo en el entorno universitario. Actualidades Investigativas en Educación, 16(1), 1–17. https://archivo.revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/21920/22764

Grzona, M. A. (2014). La accesibilidad educativa en las aulas inclusivas: Una mirada didáctica. Investigación y Postgrado, 29(2), 137–149. https://www.redalyc.org/pdf/658/65848281007.pdf

Ley General de Educación Superior. (2021, 20 de abril). Artículo 7°. Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGES_200421.pdf

López, A. B., Restrepo, F. A., & Preciado, Y. P. (2015). Accesibilidad académica: Un concepto en construcción. En L. Bengochea, C. Varela, & A. Miñán (Eds.), Formación virtual inclusiva y de calidad para el siglo XXI (pp. 59–66). Universidad de Granada. http://www.esvial.org/wp-content/files/CAFVIR2015pp59-66.pdf

López, A. B. (2017). Accesibilidad como un aspecto clave para facilitar la inclusión educativa. En L. M. Dubini, M. X. Erice, D. Meziat Luna, M. García Astete, & L. Bengochea Martínez (Eds.), Educación científica e inclusión sociodigital (pp. 1657–1666). Universidad de Alcalá. https://nulan.mdp.edu.ar/id/eprint/2638/1/lopez-2017.pdf

Rizo, J. (2015). Técnicas de investigación documental. Universidad Autónoma de Nicaragua. https://bit.ly/4pkbRIl

Rodríguez, H. A. (2024, 21 de octubre). Inclusión y accesibilidad en la educación superior. Universidad Loyola de América. https://universidadloyola.edu.mx/inclusion-y-accesibilidad-en-la-educacion-superior/#:~:text=La%20accesibilidad%20en%20la%20educaci%C3%B3n%20superior%20se%20refiere,calidad%20en%20igualdad%20de%20condiciones%20con%20sus%20compa%C3%B1eros

Rojas, I. R. (2011). Elementos para el diseño de técnicas de investigación: Una propuesta de definiciones y procedimientos en la investigación científica. Tiempo de Educar, 12(24), 277–297. https://www.redalyc.org/pdf/311/31121089006.pdf

Secretaría de Educación Pública. (2019). Estrategia nacional de educación inclusiva. https://bit.ly/47ZvSwI

UNESCO. (2008). Conferencia Internacional de Educación: “La educación inclusiva, el camino hacia el futuro” (Documento de referencia). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000162787_spa

UNICEF. (2014). Cuadernillo 10: El acceso al entorno de aprendizaje I: Entorno físico, información y comunicación. https://www.unicef.org/lac/media/35051/file/DUA-I.pdf

Universidad Veracruzana. (2024). Protocolo para garantizar y promover el ingreso, permanencia y egreso del alumnado con discapacidad en la Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/cendhiu/files/2024/02/Protocolo-Alumnado-con-Discapacidad-version-web.pdf

Published

2025-12-05

How to Cite

Zárate Mejía, E. J. B. (2025). Proposed conceptual and practical framework for implementing accessibility in university classrooms. Universita Ciencia, 13(38), 68–80. https://doi.org/10.5281/zenodo.17820256