From silence to knowledge: history, challenges and transformations in the education of Mexican women
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17818979Keywords:
Coeducation, History, Education, Gender, Higher EducationAbstract
This historical review article examines the evolution of women's education, coeducation as a means to achieve educational equality, and the current challenges women face in higher education. Its objective is to analyze the processes of change over time and propose an alternative through coeducational workshops, with the aim of promoting greater inclusion of women and improving their educational opportunities. To this end, the article traces education from the Aztec era, through the Viceroyalty, the Reform period, and the Mexican Revolution, culminating in the influence of coeducation on this process and on women's access to higher education. Based on this analysis, findings related to discrimination and the persistence of patriarchal learning structures within higher education are reported.References
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2023). Anuario estadístico de educación superior: Ciclo escolar 2022–2023. https://www.anuies.mx
Ballesteros, G. D. (2015). Coeducación: Derecho humano. Península, 10(2). https://doi.org/10.1016/j.pnsla.2015.08.002
Calderón, A. I. M. (2022). La identidad política de Juana de Asbaje. Leteo: Revista de Investigación y Producción en Humanidades, 2(4), 52-64. https://revistascientificas.uach.mx/index.php/leteo/article/view/957/1431
Ceey, P. (2020, noviembre 24). Las mujeres en el sistema educativo de México. Centro de Estudios Espinosa Yglesias. https://ceey.org.mx/las-mujeres-en-el-sistema-educativo-de-mexico/
César, M. E. D. (2022). Género e Interculturalidad. La coeducación desde una mirada interseccional. Investigaciones Feministas, 13(2), 653-664. https://doi.org/10.5209/infe.78091
Consultores, R. (2008). Guía de coeducación. Síntesis sobre la educación para la igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres (I. De la mujer, Ed.). Unión europea.
Córdoba Navarro, M. (2014). Un acercamiento a la historia de la educación de la mujer mexicana. Revista Universitaria Digital de Ciencias Sociales (RUDICS), 5(8), 92-123. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2014.5.8.5
De Beauvoir, S. (2017). El segundo sexo. Ediciones cátedra.
de Ciencia Humanidades Tecnología e Innovación, S. (2025). Fundamental impulsar la participación de las mujeres en ciencia, humanidades, tecnología e innovación: Secihti. https://secihti.mx/sala-de-prensa/fundamental-impulsar-la-participacion-de-las-mujeres-en-ciencia-humanidades-tecnologia-e-innovacion-secihti/#:~:text=En%20los%20Centros%20P%C3%BAblicos%20Secihti,una%20potencia%20en%20estos%20campos.
De escolaridad aprobados por sexo, E. F. C. M. y. M. P. de A. (s. f.). Las mujeres y la educación en. Gob.mx. Recuperado 11 de julio de 2024, de http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/BN2_2024_Vo_Bo.pdf
Del acceso al empoderamiento. Estrategia de la UNESCO para la igualdad de género en y a través de la educación. (2020). UNESCO.
Díaz, L. G. (2022). Violencia simbólica y representación de las mujeres en la ficción televisiva. Textos y contextos, 1(25), 1-10. https://doi.org/10.29166/tyc.v1i25.3823
Gloria Luz Alejandre Ramírez, E. T. A. (2016). El Primer Congreso Feminista de Yucatán 1916. El camino a la legislación del sufragio y reconocimiento de ciudadanía a las mujeres. Construcción y tropiezos. Estudios políticos UNAM, 39.
González, M. L. C. (2009). Construcción de la nación y el género desde el cuerpo. La educación física en el México posrevolucionario. Desacatos, 30, 43-58.
Isabel, M. C. A. (Ed.). (2022). La identidad política de Juana de Asbaje (Vol. 4, Número 5). Universidad Autónoma de Chihuahua. https://revistascientificas.uach.mx/index.php/leteo/article/view/957
Lagarde, M. (2018). Género y Feminismo desarrollo humano y democracia. Siglo XXI Editores México.
Melchor Sánchez Mendiola, A. M. G. (2020). Evaluación del y para el aprendizaje: instrumentos y estrategias. Universidad Nacional Autónoma de México.
Montenegro, J. L., Argumosa, G. R., & Tostado, M. G. (2016). Educación y género. El largo trayecto de la mujer hacia la modernidad en México. economía unam, 15(43).
Roa, U. M. (2020). La bonne reputation o el tratado sobre lo femenino. Universidad de Xalapa. https://ux.edu.mx/publicaciones-ux/
Simón, M. E. (2021). La igualdad también se aprende cuestión de coeducación. Alfaomega.
Suárez, L. M.-V. (Ed.). (2001). Esbozo de la historia de la educación en México (Vol. 2). Revista Panamericana de Pedagogía. https://revistas.up.edu.mx/RPP/article/view/1911
Subirats, M. (2017). Coeducación, apuesta por la libertad. Octaedro.
Tristancho, R. C., Calado, M. B., Sanz, J. A. S., del Mar Jiménez Ruiz, M., Moreno, M. F., & Salmerón, M. J. L. (2008). La coeducación, una propuesta contra la violencia sexista y la violencia escolar (I. A. de la Mujer & C. P. Igualdad y Bienestar social, Eds.). Imprenta Graficart, S.C.A. https://www.juntadeandalucia.es/institutodelamujer/catalogo/doc/iam/2008/26265.pdf
Villeda, K. (2022). La educación de las mujeres en la Ciudad de México. Km Cero, 158, 10-19.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal adheres to the Creative Commons license in the definition of its policy of open access and reuse of published material, in the following terms:
- Accessibility to articles and other publications in whole or in part under the concept of copying, distribution, public communication , interactive access (through the Internet or other means), explicitly maintaining the recognition of the author or authors and the journal itself (authorship acknowledgment).
- Warning that if the articles are remixed, modified or fragments used in other creations, the modified material cannot be distributed, nor is it allowed to reconstruct versions from the original published articles (derived works).
- The use of the contents of the published articles, in whole or in part, for profit (non-commercial recognition) is prohibited.
The author retains copyright, transfers or grants exclusive commercial rights to the publisher, and a non-commercial license is used.








