From silence to knowledge: history, challenges and transformations in the education of Mexican women

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.17818979

Keywords:

Coeducation, History, Education, Gender, Higher Education

Abstract

This historical review article examines the evolution of women's education, coeducation as a means to achieve educational equality, and the current challenges women face in higher education. Its objective is to analyze the processes of change over time and propose an alternative through coeducational workshops, with the aim of promoting greater inclusion of women and improving their educational opportunities. To this end, the article traces education from the Aztec era, through the Viceroyalty, the Reform period, and the Mexican Revolution, culminating in the influence of coeducation on this process and on women's access to higher education. Based on this analysis, findings related to discrimination and the persistence of patriarchal learning structures within higher education are reported.            

Author Biography

Ana Laura Enríquez Téllez, Universidad de Xalapa, México

Licenciada en Diseño Gráfico por la Universidad Nacional Autónoma de México y estudiante de maestría en Docencia y Evaluación Educativa por la Universidad de Xalapa.

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2023). Anuario estadístico de educación superior: Ciclo escolar 2022–2023. https://www.anuies.mx

Ballesteros, G. D. (2015). Coeducación: Derecho humano. Península, 10(2). https://doi.org/10.1016/j.pnsla.2015.08.002

Calderón, A. I. M. (2022). La identidad política de Juana de Asbaje. Leteo: Revista de Investigación y Producción en Humanidades, 2(4), 52-64. https://revistascientificas.uach.mx/index.php/leteo/article/view/957/1431

Ceey, P. (2020, noviembre 24). Las mujeres en el sistema educativo de México. Centro de Estudios Espinosa Yglesias. https://ceey.org.mx/las-mujeres-en-el-sistema-educativo-de-mexico/

César, M. E. D. (2022). Género e Interculturalidad. La coeducación desde una mirada interseccional. Investigaciones Feministas, 13(2), 653-664. https://doi.org/10.5209/infe.78091

Consultores, R. (2008). Guía de coeducación. Síntesis sobre la educación para la igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres (I. De la mujer, Ed.). Unión europea.

Córdoba Navarro, M. (2014). Un acercamiento a la historia de la educación de la mujer mexicana. Revista Universitaria Digital de Ciencias Sociales (RUDICS), 5(8), 92-123. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2014.5.8.5

De Beauvoir, S. (2017). El segundo sexo. Ediciones cátedra.

de Ciencia Humanidades Tecnología e Innovación, S. (2025). Fundamental impulsar la participación de las mujeres en ciencia, humanidades, tecnología e innovación: Secihti. https://secihti.mx/sala-de-prensa/fundamental-impulsar-la-participacion-de-las-mujeres-en-ciencia-humanidades-tecnologia-e-innovacion-secihti/#:~:text=En%20los%20Centros%20P%C3%BAblicos%20Secihti,una%20potencia%20en%20estos%20campos.

De escolaridad aprobados por sexo, E. F. C. M. y. M. P. de A. (s. f.). Las mujeres y la educación en. Gob.mx. Recuperado 11 de julio de 2024, de http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/BN2_2024_Vo_Bo.pdf

Del acceso al empoderamiento. Estrategia de la UNESCO para la igualdad de género en y a través de la educación. (2020). UNESCO.

Díaz, L. G. (2022). Violencia simbólica y representación de las mujeres en la ficción televisiva. Textos y contextos, 1(25), 1-10. https://doi.org/10.29166/tyc.v1i25.3823

Gloria Luz Alejandre Ramírez, E. T. A. (2016). El Primer Congreso Feminista de Yucatán 1916. El camino a la legislación del sufragio y reconocimiento de ciudadanía a las mujeres. Construcción y tropiezos. Estudios políticos UNAM, 39.

González, M. L. C. (2009). Construcción de la nación y el género desde el cuerpo. La educación física en el México posrevolucionario. Desacatos, 30, 43-58.

Isabel, M. C. A. (Ed.). (2022). La identidad política de Juana de Asbaje (Vol. 4, Número 5). Universidad Autónoma de Chihuahua. https://revistascientificas.uach.mx/index.php/leteo/article/view/957

Lagarde, M. (2018). Género y Feminismo desarrollo humano y democracia. Siglo XXI Editores México.

Melchor Sánchez Mendiola, A. M. G. (2020). Evaluación del y para el aprendizaje: instrumentos y estrategias. Universidad Nacional Autónoma de México.

Montenegro, J. L., Argumosa, G. R., & Tostado, M. G. (2016). Educación y género. El largo trayecto de la mujer hacia la modernidad en México. economía unam, 15(43).

Roa, U. M. (2020). La bonne reputation o el tratado sobre lo femenino. Universidad de Xalapa. https://ux.edu.mx/publicaciones-ux/

Simón, M. E. (2021). La igualdad también se aprende cuestión de coeducación. Alfaomega.

Suárez, L. M.-V. (Ed.). (2001). Esbozo de la historia de la educación en México (Vol. 2). Revista Panamericana de Pedagogía. https://revistas.up.edu.mx/RPP/article/view/1911

Subirats, M. (2017). Coeducación, apuesta por la libertad. Octaedro.

Tristancho, R. C., Calado, M. B., Sanz, J. A. S., del Mar Jiménez Ruiz, M., Moreno, M. F., & Salmerón, M. J. L. (2008). La coeducación, una propuesta contra la violencia sexista y la violencia escolar (I. A. de la Mujer & C. P. Igualdad y Bienestar social, Eds.). Imprenta Graficart, S.C.A. https://www.juntadeandalucia.es/institutodelamujer/catalogo/doc/iam/2008/26265.pdf

Villeda, K. (2022). La educación de las mujeres en la Ciudad de México. Km Cero, 158, 10-19.

Published

2025-12-05

How to Cite

Enríquez Téllez, A. L. (2025). From silence to knowledge: history, challenges and transformations in the education of Mexican women. Universita Ciencia, 13(38), 3–15. https://doi.org/10.5281/zenodo.17818979