Information and Communication Technology (ICT) in Preschool Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7157994

Keywords:

Child stage, Learning, Digital tools, Electronic devices, Digital literacy

Abstract

The current society of the 21st century is undergoing structural changes that have revolutionized and transformed the way of working, relating, thinking, living, among others. Castells (1996) mentions that the digital information age has transformed today's society, coining the term 'informational society' rather than information society. Knowledge, information and technological advances are decisive elements in all modes of development, from here starts the so-called technological revolution to give way, currently to the digital one that has given rise to the current information society and communication, thus managing to significantly modify social changes and technological and economic transformation processes on the planet, involving all people of all ages without any distinction of race, beliefs and ideology. Computer science, telecommunications, the audiovisual world, electronics, mobile devices and easy access to the large amount of information at a very low cost, have already been added to our lives and daily routine, this poses a great challenge and It is the incorporation of ICT in the classrooms of the little ones, that is, preschool education for children under six years of age.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Esperanza de Jesús García Ayala, Universidad de Xalapa

Doctora en Educación. Docente de la Universidad de Xalapa

References

Adell, J. (2008) Desarrollando competencias. Ponencia en VII Jornadas de experiencias de innovación educativa de Gipuzkoa. Recuperado de http://video.google.com/videoplay?docid=6166335145280850846# Fecha de consulta 17 de mayo de 2016.

Area, Manuel (2007) Algunos principios para el desarrollo de buenas prácticas pedagógicas 56 con las TIC’s en el aula. Comunicación y Pedagogía.

Area, Manuel (2009) “La competencia digital e informacional en la escuela” Curso competencia digital. Universidad Internacional Méndez Pelayo. Recuperado de http://files.competenciasbasicas.webnode.es/200000167814ad8244d/CompetenciaDigital-Marea.pdf Fecha de consulta 28 de abril de 2016.

Cabero, J (2001) Tecnología Educativa: Diseño, producción y evaluación de medios. Barcelona. Paidós.

Cabero, J (2004) No todo es Internet: Los medios audiovisuales e informáticos como recursos didácticos. Comunicación y Pedagogía. Barcelona. Paidós.

Castells, M. (1996). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. México: Siglo XXI, Vol. 1. Recuperado en http://herzog.economia.unam.mx/lecturas/inae3/castellsm.pdf

Diario Oficial de la Federación (2013) Segunda sección, Secretaría de Educación Pública. Decreto por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones de la Ley General de Educación. Miércoles 11 de septiembre de 2013.

Giraldo Vargas, Lourdes (2014) “Educación Infantil y TIC”: Una nueva mirada pedagógica. Revista Entera2.0. ISSN 2339- 6903. No. 2, No. de página 128 Recuperado de https://issuu.com/espiral/docs/cast_entera2.0_2014 Fecha de consulta 30 de mayo de 2016.

Martínez Sánchez, F. (2007) La integración escolar de las nuevas tecnologías en Cabero, J. (Coord) (2007) Nuevas Tecnologías aplicadas a la educación. Madrid. McGraw Hill.

Prensky, M. (2001) Digital Natives, Digital Inmigrants. Recuperado de http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20%20digital%20natives%20digital%20inmigrants%20-%20part1.pdf fecha de consulta 25 de mayo de 2016

Sáez Vacas, F.(2008) El país digital de las maravillas. Necesitamos desarrollar una Sociología de la infocicidad. Revista TELOS. No. 76 Recuperado de http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/teloshome.asp@idrevistaant=76.htm

Secretaría de Educación Pública (2009), Organización del trabajo en las Escuelas de Tiempo Completo, México, Dirección General de Desarrollo de la Gestión e Innovación Educativa.

Secretaría de Educación Pública (2014a). Fecha de publicación 01 de enero de 2014, Recuperado de http://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/educacion-inicial Fecha de consulta 20 de mayo de 2016.

Secretaría de Educación Pública (2014b). Fecha de publicación 21 de abril de 2016. Recuperado de: http://www.gob.mx/aprendemx/articulos/coordinacion-general-prendemx?idiom=es, Fecha de consulta 20 de mayo de 2016.

Secretaría de Educación Pública (2011). Plan y Programas de Estudio 2011 de Educación Básica” en SEP (2011), Recuperado de: http://www.reformapreescolar.sep.gob.mx/ACTUALIZACION/PROGRAMA/Preescolar2011.pdfFecha de consulta 4 de junio de 2016.

Secretaría de Educación Pública. Subsecretaría de Educación Básica “Programa de inclusión y alfabetización digital” (PIAD) para escuelas primarias públicas. Fecha de publicación 2 de abril del 2014 Recuperado de http://basica.sep.gob.mx/uploads/publication/document/553/LINEAMIENTOS_U077.pdf Fecha de consulta 01 de junio de 2016.

Seefeldt, Carol y WasikBarbara (2005), Preescolar: los pequeños van a la escuela, Biblioteca para la actualización del maestro, SEP, México.

Tapscott, D (2009) Grow up digital. How the next generation is changing the world. Estados Unidos. McGraw Hill.

Published

2016-08-01

How to Cite

García Ayala, E. de J. (2016). Information and Communication Technology (ICT) in Preschool Education. Universita Ciencia, 5, 42–56. https://doi.org/10.5281/zenodo.7157994